lørdag den 18. december 2010

Surdejs projekt - Opskrift




Jeg kastede mig i sidste uge ud i at lave en surdej. Jeg har aldrig prøvet det før. Men jeg er vild med at bage. Skal jeg lave noget i køkken vil jeg aller helst bage brød af en art. Det skyldes nok at jeg ELSKER at spise det lækre lune brød når det er færdigt. Jeg kan ikke få nok at brød. Brød i alle afskygninger. Hvedebrød, rugbrød, flute, madbrød - BRØD BRØD BRØD - Nu også surdejsbrød!

I skal ikke snydes for opskriften. Jeg ligger kun de opskrifter ud på min blog når jeg virkelig mener det er noget særligt som bare SKAL afprøves. Så det her det SKAL i prøve at lave. Som bonus er det faktisk ikke så svært at lave.

Surdejen har jeg lavet er efter Claus Meyers opskrift. Den har stået i mit køkkenvindue i 7 dage før den blev brugt i brødet.

Surdej:

4,5 dl vand
75 g hvedemel
35 g grahamsmel
35 g rugmel


Jeg lavede dobbelt potion med det samme - Fordi jeg elsker brød og altid bager til fryseren.

Den skal stå udtildækket i en glas krukke i mindst 5 dage før den kan bruges. Den vil skille og du skal røre i den hver dag så vand og mel blandes godt sammen. Ellers kan du risikere at melet i bunden mugner.

Når du har brugt af din surdej skal du huske at fodre den med ny næring så du har til en anden gang. Det er jo et projekt du kan have kørende i langtid.

Lav en melblandning af:

150g hvedemel,
75 g grahamsmel,
75 g rugmel

Bland det hele godt sammen i en beholder for sig.

Når du har brugt af surdejen hælder du bare dette ned til den:

2 dl vand
70 g melblanding

For at få et godt brød skal dejen ÆLTES - helst på røremaskine eller håndmixer. Jeg selv ælter alt mit brød i mindst 10 minutter på 3 på en KitchenAid maskine.


Når din surdej er ved at være god sur - Den skal lugte af mørk øl og skumme let - er den klar til at du kan trylle de lækreste brød frem af den.

Surdejsbrød/flute - Det på billedet.

240 gram surdej
500gram hvedemel
100gram fuldkornshvedemel
3 deciliter vand
10gram gær
10gram salt

Dej
Alle ingredienser blandes, det våde skal altid hældes over i det tørre. Dejen skal nu æltes i 10-15 minutter. Jeg gav min dej 15 minutter på niveau 3 på KicthenAid maskien. Dejen skal være fuldstændig spændt op og slippe skålen. Dejen skal nu opbevares i en olieret skål i ca. 1 døgn ved 5 grader (i køleskabet).

Herefter stilles skålen med dejen ud ved stuetemperatur i ca. 3 timer. Nu hældes dejen forsigtigt ud af den olierede skål, ud på et melet bordplade, hvor man folder/overlapper dejen en enkelt gang.

Derefter kommes dejen forsigtigt over på en smurt bageplade og ind i en forvarmet ovn ved 225 grader og bages i ca. 20 minutter - Hvis du former flute som jeg har gjort. Former du et helt brød skal den have 25 minutter ved 250grader.

Lad det køle af på en bagerist - Jeg synes det smager fantastisk lunt med smør eller en god pølse.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar