mandag den 12. september 2011

At lave mad til hele familien - Hverdag! Med let opskrift

Så er vi endelig flyttet ind i vores nye hus og er ved at få en hverdag. Det er super dejligt og jeg er vild med vores nye hus.

De sidste 3 uger har jeg været så flittig og organiseret at jeg har lavet madplan og nøje lavet indkøbsliste ud fra planen. Det fungere rigtig godt. Vi handler ind for 500-600kr pr uge (inkl. morgenmad, frokost og aftensmad, frugt og kage, det skal man jo også have) Det er hovedsaglig økologiske vare vi køber. Dog køber jeg f.eks konventionelle pastinakker hvis de økologiske er i dårlig kvalitet. Kødet er heller ikke altid økologisk. Der skal være mindst 1 ret med fisk, gerne 2.

Det er vigtigt for os at maden er sund og nem at lave. Det må ikke tage mere end 20-30 minutter at tilberede. Der skal være massere at grønt og smage godt og det skal være retter uden mælkeprodukter. Vi beregner 200-250gram kød til 2 personer og min. 300gram grøntsager til hver til hver aftensmåltid. Dertil en omgang gode olier. Vi steger ALDRIG i smør eller margarine. Men bruger i stedet kokosolie eller raspolie. Vi laver aldrig sauce, men laver i stedet lækre lette dressinger af olier og eddike, gerne æbleeddike.

Jeg bruger meget de opskrifter fra Årstidernes kvikkasse. De tager nemlig 20 minutter at tilberede og de passer godt til vores ernæringskrav.

Vi handler ind tirsdag aften og køleskabet er stop proppet. Halvdelen af det er fyldt med frugt og grønt.

En af vores favoritretter er en af dem fra Årstiderne. Jeg havde ALDRIG troet at manden min skulle tømme skålen med kål. Men han spiser faktisk ALT hvad der er i denne ret. Vi spiser 1 helt spidskål os 2 personer.



Retten kalder vi for "Svin i Tortilla med spidst kål og salsa æbler".

Indkøbsliste - 2 personer:
1 spidskål
1 tsk sukker
1 tsk groft salt
Ramsløg (evt tørret)
Oliven olie
300 gram æble
½ agurk
eddike - Helst æbleeddike
Caynnepeber
200gram svinekoteletter
1 pakke tortilla wraps

Snit kålen fint og kom den i en sigte og drys den med salt og sukker. Lad kålen trække i 10 minutter, klem den så den bliver lidt blød (Det gør vi ikke hvis det skal gå ekstra hurtigt) og vend den med fint hakket ramsløg (eller en omgang tørret) og vend det med oliven olie

Skær imens æblerne og den halve agurk i små tern.
Vend dem med eddike og oliven olie og cayennepeber og salt

Steg koteletterne i lidt olie. (Gerne kokos olie, nej det kommer ikke til at smage af kokos)
De skal bare have et par minutter på hver side ved meget høj varme. Krydder dem med salt og peber.

Skær kødet i strimler og fyld kød og kål og æblesalsa i wraps

Bon appetit!

1 kommentar: